SÓNAR 2019
Skepta, com a símptoma de resistència
VB. Enmig de la pista del SonarClub, suant amb els britànics vinguts expressament i d’altre públic local, amb dosis de pogo per moments, l’actuació de l’anglès Skepta va ser un fidel reflex de com la música urbana, de ball i racial es renova constantment i li procura una vàlvula d’oxigen a un festival que el necessitava més que mai. Menystingut per Fira de Barcelona amb un canvi unilateral del juny al juliol, acorralat per una vaga legítima dels riggers que algú va deixar podrir just en aquestes dates i amb la síndrome de celebrar un quart de segle sota propietat nord-americana, la millor manera d’espolsar-se els fantasmes és admetre que els ritmes més excitants actualment provenen de les rimes renovades del hip hop en un capgirament de l’ordre natural de l’electrònica. Que no és altra cosa que tornar a furgar en el que de feréstec i subversiu es gesta al carrer. I que incloïa també proclames polítiques contra el governador de Puerto Rico. Global i domèstic, amb veus i cossos que inflamen el públic, el Sónar 2019 (18-20 de juliol) va ser un prova de foc del qual en va sortir revitalitzat. Segueix llegint...
SÓNAR 2019
Música urbana, global i de gènere
VB. Fa 25 anys hagués estat difícil d’imaginar que el Sónar, una ‘trobada de músiques avançades’ en el seu origen, hagués inclòs tant de rap, reggaeton i sons afrocaribenys a la seva programació o que hagués fet venir artistes d’Uganda, Kènia o Puerto Rico. I que, a més de la tecnologia, es convertís en un espai per al qüestionament de gènere. La intel·ligència artificial és un dels eixos en aquesta vint-i-sisena edició al congrés paral·lel Sónar+D, amb esperades i atractives actuacions. Però allò que crida més l’atenció és que el festival, ara propietat del fons d’inversió nord-americà Providence encara que amb la mateixa estructura directiva, hagi sabut adaptar-se a aquests nous temps millennials de cultura urbana, xarxes socials i món globalitzat. Amb una joventut a Barcelona, Madrid, Berlín, Buenos Aires, Durban o Istanbul que de vegades té més coses en comú entre ells·e·s que amb el poder que els governa. Aquesta és una dissecció impura d’un Sónar 2019 excepcionalment al juliol (18-20). Segueix llegint...
NUITS SONORES 2019
Deena Abdelwahed, de les Nuits Sonores al Sónar
VB. La figura electrònica, àrab i militant queer de Deena Abdelwahed il·lumina i empodera tant les Nuits Sonores lioneses com el Sónar barceloní. La primera etapa és del 28 de maig al 2 de juny a Lió en la dissetena edició del festival dels sons tecnològics i compromesos francès, que compta amb una nodrida representació de dones capdavanteres en aquest tipus d'actitud, vingudes dels quatre continents i dels més diversos registres. Una programació ambiciosa, proteïforme i desplegada per tota la trama urbana lionesa que forma xarxa amb la resta de convocatòries continentals similars i té el seu reflex en l’European Lab Camp simultani. De les Nuits Sonores al Sónar al juliol, un mateix esperit ressona contrari als vents electorals de la por. Segueix llegint...
LITERATURA
Giuseppe Porcaro, entre la utopia i la distopia a Europa
VB. Veient-lo amb la seva samarreta activista Europe is for lovers, es diria que l’italià Giuseppe Porcaro és un ingenu i una mica hippy defensor dels valors en crisi de les institucions europees. Però, si ens apropem a ell, descobrim que fa un any va publicar Disco sour (Unbound), una novel·la de ciència ficció que navega entre la utopia i la distopia continental i que entre episodis més o menys autobiogràfics de forta càrrega sexual planteja serioses qüestions sobre la governança d’aquestes institucions i la tecnologia com a nou tòtem. Segueix llegint...
SÓNAR 2018
Rosalía, Sophie, Laurel Halo… noms de futur pel Sónar
VB. La reina del Sónar dels 25 anys ha estat, sens dubte, la jove Rosalía que a punt de treure nou àlbum totalment composat per ella mateixa ha donat un cop d’efecte per equiparar-se a les dives de l’A&B de l’altre cantó de l’Atlàntic. Capdavantera d’una nova generació d’artistes locals, assegura que el festival no hagi de viure només de les vaques sagrades. Al costat de les bones actuacions dels Gorillaz, LCD Soundystem i Richie Hawtin, d’altres figures estrangeres emergents com Laurel Halo, SOPHIE, Chino Amobi o GoldLink demanen pas per sacsejar els conformismes. Fora de categoria, Ryuichi Sakamoto explora nous territoris sonors acompanyat d’un Alva Noto que l’apropa cada cop més a la millor música contemporània. Repàs per ítems d’aquesta nova cita barcelonina que el 2019 torna amb un desplaçament al mes de juliol per una fira tèxtil intercal·lada (sic). Segueix llegint...
SÓNAR 2018
Veus femenines i extremes entre màquines
VB. Parafrassejant l’àlbum Voces del extremo (autoeditat, 2015) de Niño de Elche, que va tornar a marcar un fita aquest dijous amb Israel Galván en l’obertura del Sónar dels 25 anys, la resta de la programació d’aquesta primera jornada va estar marcada per les veus femenines, independents, rebels i globals. Així va ser amb la rapera anglesa Little Simz, les escandinaves Ratkje & Baruk i Jenny Hval, la cantant malaia de The Venopian Solitude i l’artista madrileny Putochinomaricón. Una primera jornada on James Murphy es va començar a calentar a la carpa dels 2manydjs pel seu concert de dissabte i Laurent Garnier va acabar la seva sessió amb l’inoblidable Crispy bacon. Segueix llegint...
SÓNAR 2018
Els meus (gaire bé) 25 anys de Sónar
VB. Fent una psiconanàlisi d’un quart de la meva vida, i calculant que durant aquest temps m’he perdut sis edicions delSónar (14-16 de juny), n’extrec una crònica musical sentimental que pot ser tan vàlida com la dels altres aficionats, periodistes, artistes i els mateixos organitzadors sobre el festival barceloní que a alguns ens va canviar el concepte dels sons electrònics i de ball i s’ha convertit en referent arreu del món. D’aquells ritmes industrials, àcids itrance del 1994 a una conversa l’any passat amb Brian Eno rodejat dels seusquadres audiodigitals en evolució com l’ambient patentat per ell mateix. Un retorn al futur com si mai ens haguéssim mogut de lloc. Segueix llegint...
SÓNAR 2018
‘Las coplas mecánicas’ de Niño de Elche i Israel Galván
VB. Des que l’espectacle iconoclasta La fiesta els tornès a reunir, el cantaor Niño de Elche i el bailaor Israel Galván no han parat de desdoblar-se amb actuacions paral·leles com les que els hi proporciona el nou àlbum del primer Antología del cante flamenco heterodoxo. I, trencant tots els tabús, aquest juny presenten la performance inèdita Las coplas mecánicas al festival Sónar. Sense el guitarrista Raúl Cantizano ni tampoc la dj Ylia, que acompanyen Niño de Elche en els directes del seu disc. En aquest cas, l’heretgia no només és al flamenc sinó també a la música electrònica. Benvinguda siga. Segueix llegint...
NUITS SONORES 2018
‘Blockchain’ entre Nuits Sonores i el Sónar
Views: 615