VICENÇ BATALLA. Com si una gran onada cinèfila s’hagués aixecat a la Croisette, a l’espera des de maig del 2020 però que no l’envairà fins a aquest mes de juliol congelada com ha estat més d’un any, la selecció oficial del Festival de Canes pren de cop les regnes de la filmografia mundial. Després de l’anulació l’any passat a causa de la Covid (i reemplaçada per l’etiqueta Selecció Oficial 2020), aquesta edició traslladada excepcionalment del 6 al 17 de juliol reuneix una gamma gegantina de cinema de totes les condicions, latituds i intencions que vol vèncer les pors deixades pel confinament de les sales i la dominació sobtada de les plataformes. En parlàvem en una entrevista amb el delegat general del festival, Thierry Frémaux.
Més de vuitanta pel·lícules (unes cent cinquanta amb les programacions externes de la Quinzena de Realitzadors, la Setmana de la Crítica i l’ACID) estaran presents al Palau de Festivals amb una competició de 24 llargmetratges, amb cineastes com Nani Moretti, Paul Verhoeven, Leos Carax, Apichatpong Weerasethakul, Kirill Serebrennikov o Wes Anderson que han esperat més d’un any i d’altres que desembarquen amb els seus films acabats de fer.
I amb la secció paral·lela Un Certain Regard (Una Certa Mirada) amb un caràcter de descoberta més que mai, la nova Canes Premières, de Charlotte Gainsbourg a Oliver Stone, un Fora de Competició que arriba per exemple amb l’últim Todd Haynes The Velvet Underground i Sessions Especials amb una pel·lícula col·lectiva sobre la pandèmia. Perquè no s’ha pas d’oblidar que el virus no ha desaparegut i per això aquesta cita internacional posarà a disposició dels assistents un centre biològic per fer-se tests en cas que… Tan necessari aquest any com el cafè a la sortida de les projeccions de les vuit del matí.
A la presentació a la premsa a París, els president i delegat general del Festival de Canes, Pierre Lescure i Thierry Frémaux, van reconèixer que hi ha cineastes de la selecció “que no saben encara si podran venir”, a causa de les restriccions sanitàries. Però va assegurar que el president del jurat, el nord-americà Spike Lee, que ja es va anunciar l’any passat, hi serà amb tota seguretat per deliberar amb els seus futurs col·legues.
Els francesos amfitrions del festival són els més nombrosos a la secció competitiva amb Jacques Audiard (ja Palma d’Or), François Ozon, Bruno Dumont, Catherine Corsini, Mia Hansen-Love, Julia Ducournau i Leos Carax. Aquest darrer obre el ball amb la seva comèdia musical a Los Angeles Annette (Adam Driver i Marion Cotillard), composta pels veterans Sparks amb diàlegs cantats en un 95% (es diria el retorn de Jacques Demy i Michel Legrand). I fins i tot l’holandès Paul Verhoven i la seva Bernadette, amb Virginie Efira en monja lesbiana, arriba un altre cop en francès. A qui s’hi d’afegir en aquesta llengua el belga Joachim Lafosse.
Tres estatunidencs també formen part de la competició: Wes Anderson i el seu The French dispatch com a única pel·lícula rescatada de l’any passat i el seu munt d’estrelles, Sean Penn que busca una segona oportunitat a Canes com a realitzador i l’autor independent Sean Baker. En anglès, també hi ha d’altra banda l’australià Justin Kurzel. D’Europa, estan presents l’italià i així mateix amb una Palma d’Or Nani Moretti, l’hongaresa Ildikó Enyedi, el noruec Joachim Trier, el finès Joho Kuosmanen i el rus Kirill Serebrennikov, que en el seu cas no és segur que sigui a la Croisette però per l’impediment de les autoritats del seu país com ja va ocórrer el 2018. D’Àfrica, hi ha el marroquí Nabil Ayouch i el txadià Mahamat-Saleh Haroun. Del Pròxim Orient, l’israelià Nadav Lapid. I d’Àsia, l’iranià Asghar Farhadi, el japonès Ryusuke Hamaguchi i el tailandès Apichatpong Weerasethakul, un altre guardonat amb Palma d’Or.
De fet, l’única pel·licula en castellà de la competició és la seva Memoria, filmada a Colòmbia amb Tilda Swinton i amb la francesa Jeanne Balibar i l’hispano-mexicà Daniel Giménez Cacho. S’ha d’anar fins a Un Certain Regard per trobar una altra pel·lícula en espanyol, Noche de fuego, de la mexicana Tatiana Huezo. I entre els 18 llargmetratges escollits en aquesta secció també trobem La civil, primer film de Teodora Ana Mihai, de nacionalitat belga i romanesa, però que s’ha desplaçat a Mèxic per fer el seu llargmetratge apadrinat pels germans Dardenne i Cristian Mungiu.
La catalana Clara Roquet, a la Setmana de la Crítica
De totes maneres, a la Setmana de la Crítica trobem el primer llargmetratge en castellà de la catalana Clara Roquet, Libertad, rodat a la Costa Brava. La Setmana de la Crítica, que celebra la seva seixantena edició, també programa en competició el colombià Simón Mesa Soto (Amparo) i convida aquest any quatre pel·lícules mexicanes del Festival de Morelia. Per la seva banda, la Quinzena de Realitzadors compta amb la costa-riquenya Nathalie Álvarez Mesen (Clara Sola) i l’uruguaià Manuel Nieto Zas (El empleado y el patrón). L’obertura de la Quinzena es fa amb Ouistrehan, d’Emmanuel Carrère i Juliette Binoche de protagonista, i entre els directors presents en films corealitzats figuren el portuguès Miguel Gomes (Diários de Otsoga) i la italiana Alice Rohrwacher (Futura).
Tindrem temps durant la nostra presència a Canes per parlar àmpliament d’una bona part d’aquestes pel·lícules una vegada vistes. En tot cas, a Canes Premières tindrem l’oportunitat així mateix de veure les últimes obres de Mathieu Amalric, Andrea Arnold, Arnaud Desplechin, el prolífic Hong Sang-Soo, noves imatges d’Oliver Stone sobre el seu JFK o el primer film de Charlotte Gainsbourg Jane par Charlotte, un retrat realitzat en aquests últims quatre anys de la seva mare, Jane Birkin.
Al capítol documental, trobem a la seva vegada l’estimulant coneixent el seu autor The Velvet Underground, de Todd Haynes. D’altres títols a destacar a la programació no-competitiva són Aline, de Valérie Lemercier, el biopic de Céline Dion que espera des de fa un any la seva sortida a les sales; i De son vivant, d’Emmanuelle Bercot, amb Catherine Deneuve que el 2019 es va veure obligada a aturar el rodatge temporalment per un accident vascular cerebral.
La pel·lícula col·lectiva que fa una radiografia planetària i cinèfila de la pandèmia és The year of the everlasting stone. I compta amb l’iranià Jafar Panahi, el singapurès Anthony Chen, els estatunidencs Malik Vitthal, Laura Poitras i David Lowery, el xilè Domingo Sotomayor i el tailandès força present aquest any Apichatpong Weerasethakul.
L’altra és l’actriu francesa Léa Seydoux, que apareix a les pel·lícules d’Anderson, Enyedi, Desplechin i Dumont. Encara s’ha de conèixer el protocol de la pujada a la catifa vermella en aquesta edició tan especial, amb mascareta o no. Però el dia de la inauguració ja se sap la Palma d’Or d’Honor per a l’actriu i realitzadora nord-americana Jodie Foster, que a més rep el reconeixement pel seu treball per la rehabilitació de cineastes femenines oblidades de la història com Alice Guy-Blaché i Dorothy Arzner. Una cosa tan urgent com qualsevol altra mesura de seguretat a la cita de Canes.
* Totes les cròniques del Festival de Canes 2021
EN COMPETICIÓ
Leos Carax (França), Annette (film d’obertura)
Wes Anderson (Estats Units), The French Dispatch
Jacques Audiard (França), Les Olympiades. Paris 13ème. Paris 13ème
Nabil Ayouch (Marroc), Haut et fort
Sean Baker (Estats Units), Red Rocket
Catherine Corsini (França), La Fracture
Julia Ducournau (França), Titane
Bruno Dumont (França), France
Ildikó Enyedi (Hongria), A Feleségem Története (La història de la meva dona)
Asghar Farhadi (Iran), Un héros
Ryusuke Hamaguchi (Japó), Drive my Car
Mia Hansen-Love (França), Bergman Island
Mahamat-Saleh Haroun (Txad), Lingui
Juho Kuosmanen (Finlàndia), Hytti Nro 6 (Compartiment nº 6)
Justin Kurzel (Austràlia), Nitram
Joachim Lafosse (Bèlgica), Les Intranquilles
Nadav Lapid (Israel), Ha’berech (El genoll d’Ahed)
Nanni Moretti (Itàlia), Tre piani
François Ozon (França), Tout s’est bien passé
Sean Penn (Estats Units), Flag Day
Kirill Serebrennikov (Rússia), Petrov’s Flu
Joachim Trier (Noruega), Julie (en 12 capítols)
Paul Verhoeven (Països Baixos), Benedetta
Apichatpong Weerasethakul (Tailàndia), Memoria
UN CERTAIN REGARD
Arthur Harari (França/Japó), Onoda. 10 000 nuits dans la jungle (film d’obertura)
C.B. Yi (Àustria), Moneyboys (1er film)
Justin Chon (Estats Units), Blue Bayou
Gessica Généus (Haití), Freda (1er film)
Alexey Germain Jr. (Rússia), Delo (House Arrest)
Hafsia Herzi (França), Bonne mère
Tatiana Huezo (Mèxic), Noche de fuego
Valdimar Jóhansson (Islàndia), Lamb (1er film)
Hasan Semih Kaplanoglu (Turquia) Commitment Hasan
Kogonada (Estats Units), After Yang
Eran Korilin (Israel), Et il y eut un matin
Kira Kovalenko (Rússia), Unclenching the Fist
Yohan Manca (França), Mes frères et moi (1er film)
Mina Mileva i Vesela Kazakova (Bulgària), Woman Do Cry
Abdullah Mohammad Saad (Bangla Desh), Rehana Maryam Noor
Sebastien Meise (Àustria), Great Freedom
Teodora Ana Mihai (Romania/Bèlgica), La civil (1er film)
Na Jiazuo (Xina), Gaey Wa’r (1er film)
Eskil Vogt (Noruega), The Innocents
Laura Wandel (Bèlgica), Un monde (1er film)
CANNES PREMIÈRES
Mathieu Amalric (França), Serre-moi fort
Andrea Arnold (Regne Unit), Cow
Marco Bellocchio (Itàlia), Marx può aspettare (Marx pot esperar) + Palma d’Or d’Honor a Bellocchio
Samuel Benchetrit (França), Cette musique ne joue pour personne
Arnaud Desplechin (França), Tromperie
Charlotte Gainsbourg (França), Jane par Charlotte (1er film)
Hong Sang-Soo (Corea del Sud), In Front of Your Face
Mamoru Hosoda (Japó), Belle (film d’animació)
Eva Husson (França), Mothering Sunday
Kornél Mundruczo (Hongria), Evolution
Gaspar Noé (Argentina/Itàlia), Vortex
Ting Poo i Leo Scott (Estats Units), Val
Oliver Stone (Estats Units), JFK Revisited: Through the Looking Glass
FORA DE COMPETICIÓ
Emmanuelle Bercot (França), De son vivant
Ari Folman (Israel), Where is Anne Frank? (film d’animació)
Han Jae-Rim (Corea del Sud), Emergency Declaration
Todd Haynes (Estats Units), The Velvet Underground
Cédric Jimenez (França), Bac nord
Valérie Lemercier (França), Aline
Tom McCarthy (Estats Units), Stillwater
SESSIONS ESPECIALS
Mark Cousins (Regne Unit), The Story of Film: a New Generation (sessió especial pel llançament de la selecció oficial)
Karim Aïnouz (Brasil), O marinheiro das montanhas (El marí de les muntanyes
Shlomi Elkabetz (Israel), Cahiers noirs
Sergei Loznitsa (Ucraïna), Babi Yar. Contexte
Noémie Merlant (França), Mi iubita, mon amour (1er film)
Andrew Muscato (Grècia/Estats Units), New Worlds, the Cradle of a Civilization (amb Bill Murray i els músics de New Worlds)
Maxime Roy (França), Les Héroïques (1er film)
Wen Shipei (Xina), Are you Lonesome Tonight? (1er film)
Yé Yé (França), H6
The Year of the Everlasting Stone: Jafar Panahi (Iran), Anthony Chen (Singapur), Malik Vitthal (Estats Units), Laura Poitras (Estats Units), Domingo Sotomayor (Xile), David Lowery (Estats Units), i Apichatpong Weerasethakul (Tailàndia)
Pel·lícula de clausura: Nicolas Bedos (França), OSS 117, Alerte rouge en Afrique noire (From Africa with Love)
SESSIONS DE MITJANIT
Audrey Estrougo (França), Suprêmes
Arnaud i Jean-Marie Larrieu (França), Tralala
Jean-Christophe Meurisse (França), Oranges sanguines
CINEMA DE LA PLATJA
Tony Gatlif (França/Suïssa), Tom Medina
Patrick Imbert (França/Luxemburg), Le Sommet des Dieux (film d’animació)
CINEMA PEL CLIMA
Louis Garrel (França), La Croisade
documentals
Marie Amiguet (França), La Panthère des neiges
Cyril Dion (França), Animal
Rahul Jain (Índia), Invisible Demons
Zhao Liang (Xina), I Am So Sorry
Aïssa Maïga (Níger-França), Marcher sur l’eau
Flore Vasseur (França), Bigger Than Us
PROGRAMACIONS EXTERNES AL PALAU DE FESTIVALS
QUINZENA DE REALITZADORS
Emmanuel Carrère (França), Ouistreham (Between Two Worlds) (film d’obertura)
Antoneta Alamat Kusijanović (Croàcia), Murina (1er film)
Nathalie Álvarez Mesen (Costa Rica), Clara Sola (1er film)
Luàna Bajrami (Kosovo), Luaneshat e kodrës (The Hill where Lionesses Roar) (1er film)
Clio Barnard (Regne Unit), Ali & Ava
Jonas Carpignano (Itàlie), A chiara
Ely Dagher (Líban), البحر أمامكم (The Sea Ahead) (1er film)
Miguel Gomes i Maureen Fazendeir (Portugal), Diários de Otsoga (The Tsugua Diaries)
Joanna Hogg (Regne Unit), The souvenir Part II + The souvenir (sessió especial)
Payal Kapadia (Índia), A Night of Knowing Nothing (1er film)
Vincent Maël Cardona (França), Les Magnétiques (1er film)
Pietro Marcello, Francesco Munzi i Alice Rohrwacher (Itàlia), Futura
Radu Muntean (Romania), Întregalde
Manuel Nieto Zas (Uruguai), El empleado y el patron
Panah Panahi (Iran), Jadde khaki (Hit the Road) (1er film)
Jean-Gabriel Périot (França), Retour à Reims (Fragments)
Yassine Qnia (França), De bas étage (A Brighter Tomorrow) (1er film)
Haider Rashid (Itàlia), Europa
Alessio Rigo de Righi i Matteo Zoppis (Itàlia), Re Granchio (The tale of King Crab)
Anita Rocha da Silveira (Brasil), Medusa
Anaïs Volpé (França), Entre les vagues (The Braves)
Shujun Wei (Xina), Yong an zhen gu shi ji (Ripples of Life)
Saul Williams i Anisia Uzeyman (Estats Units/Ruanda), Neptune Frost
Rachel Lang (França), Mon légionnaire (Our Men) (film de clausura)
Carrossa d’Or
Frederick Wiseman (Estas Units), Monrovia, Indiana
SETMANA DE LA CRÍTICA
Khadar Ayderus Ahmed (Finlàndia), The Gravedigger’s Wife (1er film)
Omar El Zohairy (Egipte), Feathers (1er film)
Elie Grappe (Suïssa), Olga (1er film)
Julie Lecoustre i Emmanuel Marre (Bèlgica), Rien à foutre (1er film)
Simón Mesa Soto (Colòmbia), Amparo (1er film)
Clara Roquet (Catalunya/Espanya), Libertad (1er film)
Laura Samani (Itàlia), Piccolo corpo (1er film)
Fora de competició
Charline Bourgeois-Tacquet (França), Les Amours d’Anaïs (Anaïs in Love) (1er film)
Leyla Bouzid (França), Une histoire d’amour et de désir (film de clausura)
Sandrine Kiberlain (França), Une jeune fille qui va bien (A Radiant Girl) (1er film)
Vincent Le Port (França), Bruno Reidal (1er film)
Clémence Meyer (França/Bèlgica), Robuste (Robust) (film d’obertura) (1er film)
Samuel Theis (França), Petite nature (Softie)
Invitació Festival Internacional de Cinema de Morelia (Mèxic)
Pablo Giles, Bisho
Mariano Rentería Garnica, Un rostro cubierto de besos
Jorge Sistos Moreno, La oscuridad
Indra Villaseñor Amador, Pinky Promise
ACID
Abdallah Al-Khatib (Líban/França/Qatar), Little Palestine, Diary of a Siege
Claudine Bories et Patrice Chagnard (França), Veddette
Simon Coulibaly Gillard (Bèlgica), Aya
Diego Ongaro (Estats Units/France), Down with the King
Thomas Paulot (França), Municipale (The Candidate)
Nicolas Peduzzi (França), Ghost Song
Laure Portier (França), Soy libre
Pascal Tagnati (França), I Comete
Lin Wang (Xina), Venus by Water
Views: 160